Økonomi er virkelig kedeligt… men kan det blive sjovere?

Økonomi er virkelig kedeligt… men kan det blive sjovere?

Schedule

  • Opening Date

  • Applications open

  • Applications close

  • Deadline Date

Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov?

Mange danske unge har gæld, og pengeproblemer giver stress, psykiske problemer og angst. Der er derfor behov for at øge unges indsigt og interesse i budgetter og økonomisk viden (se fx Forbrugerrådet Tænks tilbud til unge). Men, de fleste unge synes budgetter og hverdagsøkonomi er virkelig kedeligt, og de gider ikke finansiel rådgivning eller banker.


Både i udlandet og i Danmark ses en stigning såkaldte ’Buy Now Pay Later’ ordninger, som fx Klarna, hvor betalinger og information om forbrug er samlet i en app. Disse apps bruger en anerkendende og uformel kommunikation og har forskellige funktioner, hvor forbrug gøres sjovt gennem ’gamificering’, personificerede forbrugsprofiler og oversigter over ’favoritbutikker’. BNPL apps er populære, men de øger faktisk unges forbrug og gældsrisiko, fordi de tilbyder kredit.


Spørgsmålet er derfor, om man kan udvikle en app, der ’kopierer’ nogle af de samme funktioner og samme ’lette’ kommunikationsform, men som i stedet kan hjælpe med at give et bedre økonomisk overblik og dermed forebygge at unge får gæld?

For Hvem er dette et problem?

Unge, fx unge under uddannelse og på SU, men også banker, gældsrådgivninger mfl.

Med hvilken teorier kan problemet belyses?

Interaction Design, gamificering, identitet/ungdomskultur, hverdagsøkonomi

Hvordan kan en løsning designes?

Interviews med unge og evt. økonomiske rådgivere, selv-observation/autoetnografi, storyboard.

Hvordan kan en vision for løsningen tænkes?

Digital app



Applications are closed.

Open For
  • Students

Offerings
  • Mentorship

  • Co-mentoring

Co-mentors

Your AI Matches

please add more info to the description, to get suggestions!
To navigate
Press Enter to select